יום שלישי, 20 ביולי 2010

יום העיון של אחת מתשע והמרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), יוני 2010

יום העיון של אחת מתשע התקיים בשיתוף המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי.



בחלקו השני של יום העיון הוצגו החידושים בטיפול בסרטן השד ע"י פרופ' משה ענבר, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי ת"א, ורופאות המחלקה האונקולוגית. הטיפול בסרטן השד

אחת המגמות המרכזיות במחקר בסרטן השד כיום הוא זיהוי תת-קבוצות בקרב החולות והתאמת הטיפול המתאים. הרצאתה של ד"ר לריסה ריבו המחישה מגמה זו בהקשר של החולות מסוג טריפל נגטיב, שלילי לשלושת הסמנים (triple negative, TNBC), תת-קבוצה המהווה כ-15% מכלל החולות בסרטן שד, ומשמשת נושא למחקרים רבים בתקופה האחרונה.

סרטן שד טריפל נגטיב זהו גידול שלילי לשלושת הסמנים, כלומר: סרטן ללא ביטוי של קולטני HER2, פרוגסטרון ואסטרוגן. הוא מאופיין בין השאר בקצב חלוקה גבוה של התאים, גיל צעיר של חולות (מתחת לגיל 50), קשר למוטציה בגן BRCA1, מעורבות בלוטות לימפה, רוב מקרי החזרה של המחלה מתרחשים תוך שלוש שנים, בתום שלוש שנים יורד הסיכון לחזרה.

בעבר מקובל היה לחשוב שאין הרבה אפשרויות טיפול לתת-קבוצה זו. כיום יודעים שדווקא גידולים מסוג זה רגישים מאוד לטיפולים כימותרפיים, ומגיבים טוב יותר משאר החולות לטיפול אדג'ובנטי טרום ניתוחי. התרופות הכימותרפיות טקסול או טקסוטר הוכיחו תגובה טובה בחולות אלו. כמו כן, מחקרים עקביים מצביעים על יעילות הטיפול הטרום-ניתוחי בפלטינום (קרבופלטין או ציספלטין, לבד או בתוספת לטיפול אחר) בנשים עם גידול טריפל נגטיב שהן נשאיות המוטציה בגן BRCA1. כך, הטיפול בציספלטין בנשים אלו הביא ל-72% היעלמות מוחלטת של המחלה.

בהרצאה הוצגו גם טיפולים ביולוגיים חדשים ממוקדי-מטרה לחולות הטריפל נגטיב. הוספת התרופה אווסטין לטיפול הסטנדרטי בחולות סרטן שד גרורתי האריכה את משך הזמן עד להתקדמות המחלה בחולות, בכלל זה חולות טריפל נגטיב.

כמו כן הוצגו מס' תרופות חדשות בשלבי ניסוי: שתי תרופות מסוג מעכבי PARP (חוסמות את החלבון PARP):

  • התרופה אולפריב Olaparib לחולות סרטן שד גרורתי שהן נשאיות BRCA, לאחר כשלון טיפולים כימיים סטנדרטיים. מחקר קטן הראה שהמחלה הגיבה ב-40% מהחולות.
  • התרופה איניפריב Iniparib כתוספת לטיפול כימי לחולות טריפל נגטיב – במחקר קטן הכפילה את הזמן עד התקדמות המחלה ושיפרה את שיעור ההישרדות.

התרופות נמצאו בטוחות לשימוש, וכעת ממתינים לתוצאות לגבי יעילותן ממחקרים מבוקרים גדולים.