יום שלישי, 20 ביולי 2010

מהי לוקמיה מילואידית כרונית ומהם הטיפולים המאושרים הקיימים כיום?


מהי לוקמיה מילואידית כרונית?

"כרוניקה של סוף ידוע מראש" – מה עושים כשהטיפול בסרטן כבר לא עוזר?

לוקמיה מילואידית כרונית (CML) היא סוג של סרטן הדם הפוגע במח העצם, המפעל האחראי לייצור תאי הדם בגוף. אצל הלוקים ב-CML, נוצרות כדוריות דם צעירות (בלסטים) בעודף, על חשבון כדוריות הדם הנורמאליות. בהתאם לשמה של המחלה, CML מתחילה אמנם כמחלה כרונית איטית, אולם עם העלייה בכמות הבלסטים בדם ובמח העצם, היא עלולה להתקדם לשלב מואץ וחמור יותר.

כמו ב-CML, גם לוקמיה לימפובלסטית חריפה (ALL), הנדירה יותר, בעלת סממנים דומים, ואף היא נפוצה בעיקר בקרב מבוגרים. ההבדל המשמעותי בין שתי המחלות הינו ש-ALL מידרדרת בקצב מהיר בהרבה מאשר CML. בחלק ממקרי ALL ו-CML, תאי הגידול בדם ובמח העצם מציגים הפרעה ייחודית בחומר הגנטי של כרומוזום 22, המכונה "כרומוזום פילדלפיה".

מהם הטיפולים המאושרים הקיימים כיום?

עד לפני מספר שנים הטיפול היחידי שהביא לריפוי המחלה היה השתלת מח עצם מתורם, טיפול הטומן בחובו שיעורי תחלואה ותמותה לא מבוטלים.

משנת 2001 הטיפול המקובל לחולי CML עם כרומוזום פילדלפיה הוא אימטיניב-מסילט, תרופה המשמשת לטיפול גם במגוון מחלות אחרות. אולם, עם התקדמות המחלה והמשך הטיפול התרופתי, יותר ויותר חולים החלו לפתח עמידות לטיפול בשל התפתחות מוטציות, עד ליותר  מ90% עמידות בקרב החולים המצויים בשלב המתקדם של המחלה.

עמידות הגידול בפני הטיפול, כמו גם תופעות הלוואי הקשות המתלוות אליו, מציבות את חולי CML ו- ALL בפני שוקת שבורה, כאשר בפניהם כמעט ולא נותרות אפשרויות אחרות לטיפול במחלה הקשה.

מה היא ספרייסיל?
ספרייסיל, Sprycel (dasatinib), נחשבת לפריצת הדרך המשמעותית ביותר בשנים האחרונות בתחום הטיפול בCML ו-ALL אשר בבסיס מחלתם הפרעה בכרומוזום פילדלפיה, בהיותה פועלת בדומה ל"פצצה חכמה" – היא מכוונת כנגד חלבונים מסוג טירוזין-קינאז, המאפשרים לתאי הסרטן לשגשג, וכך עוצרת את הגידול. ספרייסיל מיועדת לחולי CML או ALL  עם הפרעה בכרומוזום פילדלפיה אשר הפסיקו להגיב או אשר פיתחו תופעות לואי עקב הטיפול הקודם באימטיניב. ספרייסיל עשויה להאיט את התקדמות המחלה לתקופות ארוכות ועשויה לעכב עמידות לטיפול, ובכך נותנת תקווה חדשה. חברת התרופות הרב לאומית Bristol Myers Squibb באמצעות נציגתה הישראלית חברת ביוטיס, הגישה את התכשיר החדש לרישום בישראל ולהכללתו בסל הבריאות.