יום שלישי, 20 ביולי 2010

איידס וטיפולים קיימים


תופעות לוואי וכמות אדירה של כדורים שיש לקחת מדי יום מקשים על חולי איידס. תרופה חדישה מציעה לחולים חיים טובים יותר


נגיף הכשל החיסוני הנרכש (HIV) מתגבר על מערכת החיסון של הגוף- הוא פולש לתאים "המפקדים" (תאי T הנקראים CD4) ומנצל אותם כמפעלים לייצור עותקים חדשים שלו. עם הזמן מספר התאים האלו יורד עד שהמערכת החיסונית נותרת ללא "מפקדים" ומתפתחת תסמונת כשל חיסוני נרכש (AIDS), בה זיהומים וגידולים סרטניים מנצלים את חולשת מערכת החיסון כדי לפגוע בגוף.

מה הטיפולים המאושרים הקיימים כיום?

הטיפול בזיהום HIV או איידס כולל שילוב תרופות מסוגים שונים על מנת להקטין את כמות הנגיף בגוף ולהעלות את מספר תאי CD4. שילובי התרופות הטובים ביותר נקראים טיפולים אנטי-רטרווויראליים פעילים מאוד (HAART) והם מפחיתים משמעותית את התחלואה והתמותה מHIV.

פרט לתרופה עצמה, הצלחת הטיפול תלויה גם ביכולת של החולה להתמיד בטיפול. פעמים רבות טיפול HAART נכשל פשוט בגלל תופעות הלוואי וחוסר ההתמדה של החולים, הנובעת מהפעמים הרבות שהחולים צריכים לקחת את התרופה ביום. תרופות שיגרמו לפחות תופעות לוואי, ויינטלו פחות פעמים ביום יוכלו לעודד את החולים להתמיד בטיפול.

מהי ריאטז?

ריאטז, REYATAZ (atazanavir sulphate), תרופה ממשפחת מעכבי פרוטאז, ניטלת פעמיים ביום בלבד ומאושרת לשימוש בארה"ב לאחר כישלון של תכשירים אחרים למחלה, באיחוד האירופי ובמרבית מדינות העולם, בשילוב עם תרופות אחרות. ריאטז גורמת לפחות תופעות לוואי מאשר בתרופות אחרות ובעיקר לא מעלה כמעט את שומני הדם והכולסטרול- כפי שקורה עם טיפולים אחרים.

ריאטז שווקה לראשונה באירופה ב2004 כטיפול לחולים עם HIV שכבר טופלו בעבר. ביוני 2008 אושרה לטיפול ריאטז לחולים עם HIV שלא טופלו בעבר. ריאטז הינה אופציית טיפול טובה יותר וחדשנית עבור החולים. חברת התרופות הרב לאומית Bristol Myers Squibb באמצעות נציגתה הישראלית חברת ביוטיס, הגישה את התכשיר החדש לרישום בישראל ולהכללתו בסל הבריאות.