יום שלישי, 20 ביולי 2010

מהם הטיפולים המאושרים הקיימים כיום לדלקת מפרקים שגרונית?



מהם הטיפולים המאושרים הקיימים כיום?

הטיפולים המוצעים היום לדלקת מפרקים שגרונית כוללים מגוון תכשירים יעילים בהשגת הפוגה בתסמיני המחלה ומאפשרים חזרה לתפקוד ושיפור איכות החיים. מגוון הטיפולים בRA מתחלק באופן גס לשניים: ה"אקמולים" – שמקלים את תסמיני המחלה בשלביה המוקדמים אך לא מונעים את התקדמותה, וכוללים בעיקר משככי כאבים או סטרואידים במינון נמוך. והסוג השני של התרופות שבנוסף להקלת כאב מסוגלות למנוע את הנזק למפרקים ולשנות את מהלך המחלה, אשר שכיחים יותר בשלביה המתקדמים יותר של המחלה.

למרות שהטיפול במחלה התקדם מאוד במהלך השנים האחרונות, עדיין קיים צורך ממשי בטיפולים חדשניים ויעילים להאטת התקדמות המחלה ולצמצום הפגיעה במפרקים. כמו כן קיים עדיין הצורך לתת מענה לחולים אשר לא הגיבו לטיפולים הקיימים או סבלו מתופעות לוואי קשות כתוצאה מהם. 

מה היא אורנציה?

אורנציה, ORENCIA® (abatacept), הינה תרופה ראשונה בדור תרופות חדש. ייחודה של האורנציה בכך שהיא מתמקדת בשלב המרכזי בהתפתחות RA - שלב תאי הT, "המפקדים" של מערכת החיסון. יתרון נוסף של האורנציה, הוא שיעילותה נשמרת ואפילו גוברת לאורך זמן וזאת לעומת התרופות האחרות שהשפעתן נחלשת.

אורנציה משמשת כקו טיפול מתקדם בחולים שלא הגיבו לתרופות אחרות, או שסבלו מתופעות לוואי קשות כתוצאה מהטיפול. התרופה נותנת תקווה חדשה לחולים שמיצו את אפשרויות הטיפול הקיימות.

במחקרים שפורסמו נמצא שאורנציה האטה משמעותית את התקדמות הנזק למפרק ושיפרה את איכות חייו של החולה. מחקרים אחרים מראים כי אורנציה יכולה למעשה למנוע את התקדמות RA מהשלבים המוקדמים שלה. בניגוד לתרופות הרגילות, שמטרתן לאזן את המחלה והתסמינים, אורנציה עשויה לפתוח עידן חדש של תרופה למניעת המחלה עצמה.

חברת התרופות הרב-לאומית, בריסטול מאיירס סקוייב (BMS), באמצעות נציגתה הישראלית, ביוטיס, הגישה את אורנציה לסל התרופות 2009