יום שלישי, 20 ביולי 2010

מהו סרטן שד גרורתי, ומהן אפשרויות הטיפול?


מהו סרטן שד גרורתי?


"התפשט כמו סרטן" זהו ביטוי מטפורי המתאר בעיה שהרסה כל חלקה טובה, ואילו במקרה של סרטן שד גרורתי, זהו המצב פשוטו כמשמעו.
סרטן שד הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר וגורם התמותה מספר אחד בקרב נשים ברחבי העולם. אחת מכל תשע נשים חולה בסרטן השד, ולאחרונה הפכה המחלה לשכיחה אף יותר.

ב-6-10% מהמקרים, כאשר הנשים מגלות שהן סובלות מסרטן שד הגידול כבר שלח גרורות של תאי גידול לאיברים אחרים בגוף, בעיקר לעצמות, לכבד ולריאות, ובשלב זה הוא נקרא סרטן שד גרורתי (מתקדם, שניוני או שלב 4). סרטן שד גרורתי מתפתח בהמשך אצל יותר מ-1 מתוך 3 נשים עם סרטן שד, והוא טומן בחובו תחזית לא מעודדת כלל ועיקר – מתוכן רק חמישית ישרדו 5 שנים בלבד, ורק אחת מתוך 25 תשרוד 10 שנים – סטטיסטיקה שהופכת את סרטן השד לא רק למחלה שכיחה מאוד, כי אם גם לקטלנית ביותר בקרב נשים מתחת לגיל 55.

מהן אפשרויות הטיפול לסרטן שד גרורתי?
מאחר שלא ניתן לרפא סרטן שד גרורתי, הקווים המנחים לטיפול במחלה מתמקדים בטיפולים המאריכים את תוחלת החיים, מספקים הקלה מיטבית של התסמינים ושומרים על איכות החיים של החולה.

אחת מדרכי הטיפול הנפוצות במחלה היא ביצוע הקרנות (רדיותרפיה) אשר הורסות תאי גידול הממוקמים באיבר מסוים, הואיל והכימותרפיה מגיעה עם הדם לכל פינה בגוף והורגת את תאי הגידול בכל מקום. בנוסף, קיימים נוגדנים הפועלים כנגד מנגנונים ייחודיים בתאי הגידול  (למשל תרופות כנגד חלבון HER2) אשר ניתנים כטיפול משלים לצד ביצוע כימותרפיה, לשם השגת תוצאות מיטביות. כמו-כן, ישנם טיפולים הורמונאליים המונעים מהורמונים דוגמת אסטרוגן ופרוגסטרון להאיץ את קצב הגידול. אולם הבעייתיות עם טיפולים אלו היא העובדה שהם מתאימים אך ורק לחלק קטן מהחולות.
כשל הטיפול בסרטן שד מתקדם גרורתי נובע בראש ובראשונה מעמידות הגידול לטיפול התרופתי. למרות שקיימות מספר תרופות המוגדרות לטיפול בשלב הגרורתי של המחלה, האתגר להתגבר על מנגנוני העמידות של הסרטן נותר בעינו, ואילו היצע הטיפולים הקיים מספק מענה חלקי בלבד לבעיה זו, כך שנותרות החולות עם מעט מאוד אפשרויות חלופיות לטיפול. בעיה זו חמורה במיוחד לגבי חולות הנחשבות כ"triple negative" כלומר שהגידול שלהם אינו מבטא קולטנים לאטסרוגן, פרוגסטרון ו-HER2. לחולות אלו פרוגנוזה גרועה במיוחד ואפשרויות הטיפול בהן מוגבלות.

מהי IXEMPRA?
איקזמפרה (ixabepilone) היא תרופה חלוצה מדור מבטיח של תרופות הנקראות "אפותילונים", שהופקו בתהליך ייחודי מחיידק. מחקרים רפואיים מראים כי האיקזמפרה מסוגלת להרוג תאי גידול, אפילו אם פיתחו עמידות לתרופות אחרות. באוקטובר 2007 אישר ה-FDA (מנהל התרופות והמזון האמריקאי) את איקזמפרה כטיפול תרופתי לנשים הסובלות מסרטן שד גרורתי או מתקדם-מקומית. האיקסמפרה נבדקה בחולות עם סרטן שד גרורתי, כולל "triple negative patients". חברת התרופות הרב לאומית Bristol Myers Squibb באמצעות נציגתה הישראלית חברת ביוטיס, הגישה את התכשיר החדש לרישום בישראל ולהכללתו בסל הבריאות.