יום שלישי, 20 ביולי 2010

מהו נגיף הפטיטיס B ומהן אפשרויות הטיפול הקיימות כיום?


מהו נגיף הפטיטיס B?

מין לא מוגן זה לא רק איידס. מין לא מוגן הוא צורת ההעברה העיקרית של HBV, נגיף קטלני הגורם לסרטן

נגיף דלקת כבד סוג B (HBV), אחת מהמחלות הזיהומיות הנפוצות בעולם, מדביק למעלה מ 300 מיליון איש ברחבי העולם ועובר מאדם לאדם דרך נוזלי גוף ודם.
לאחר ההדבקה נוצרת דלקת כבד חריפה, ברוב המקרים ללא סימנים. 90% מהחולים מצליחים להחלים, אבל 10% מהחולים מממשיכים לזיהום כרוני, מחלה שנמשכת לכל החיים שיכולה להרוס את הכבד וגורמת ל80% ממקרי סרטן הכבד, מה שהופך אותה לגורם העשירי בחשיבותו לתמותה ברחבי העולם- למעלה ממיליון אנשים מדי שנה.

מהן אפשרויות הטיפול הקיימות כיום?
"הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה"- קיים חיסון המגן על אנשים שלא נחשפו קודם לHBV. אך על אף זמינות החיסון, 10-30 מיליון אנשים נדבקים בHBV  מדי שנה.
חולים עם זיהום כרוני מטופלים בתרופות אנטי-נגיפיות. וחומרים אחרים המווסתים את פעילות מערכת החיסון כמו אינטרפרון, למיבודין ואדפוביר) למשך חודשים ארוכים, אולם ההצלחה אינה מלאה והנגיף יכול להפוך עמיד לתרופות.

מה היא ברקלוד?

ברקלוד, BARACLUDE ((entecavir הינה תרופה אנטי-נגיפית הניטלת דרך הפה רק פעם אחת ביום, ומעכבת את שכפול הנגיף בגוף בצורה חזקה ומדויקת. ברקלוד הוא המעכב החזק ביותר של שכפול HBV הידוע לאדם, חזק פי 300 מכל תרופה אחרת.
יתרונה הגדול של ברקלוד היא בשיעור העמידות הנמוך במיוחד שהנגיף מצליח לייצר נגדה-רק 1% מהחולים הפכו להיות עמידים לאחר חמש שנות טיפול – מספר קטן באופן משמעותי מתרופות אחרות. סודה של ברקלוד הוא בכך שהנגיף צריך לעבור שלוש מוטציות שונות על מנת להפוך עמיד לברקלוד, לעומת מוטציה בודדת הנחוצה על מנת להפוך עמיד לשאר התרופות. נוסף לכך לברקלוד פרופיל בטיחותי גובה ותופעות לוואי מועטות לעומת תרופות אחרות.
חברת התרופות הרב לאומית Bristol Myers Squibb באמצעות נציגתה הישראלית חברת ביוטיס, הגישה את התכשיר החדש לרישום בישראל ולהכללתו בסל הבריאות.